Wiaty rowerowe – podpowiadamy jak dopasować je do swoich potrzeb

Wiaty na rowery to rozwiązanie coraz częściej wybierane w przestrzeni miejskiej. Pełnią one ważną funkcję w architekturze miasta, ponieważ pozwalają zaparkować rowery czy skutery w wyznaczonych do tego przestrzeniach. Chronią je także przed szkodliwymi warunkami pogodowymi takimi jak deszcz, grad czy śnieg, a latem przed palącym słońcem. Wiaty rowerowe mają wszechstronne zastosowanie, a montuje się je praktycznie wszędzie. Co istotne, powinna być ona solidna, trwała, odporna na korozje, na silny wiatr – dlatego też należy wykonać ją z najtrwalszych materiałów, by cieszyć się jej przydatnością przez długie lata.

Spis treści:

  • Jak zrobić wiatę na rowery
  • Wiata na rowery – rodzaje
  • Wiata na rowery drewniana
  • Wiata na rowery zamykana
  • Mała wiata na rowery
  • Zadaszona wiata na rowery
  • Wiata na rowery pozwolenie czy zgłoszenie – co jest wymagane

W poniższym wpisie dowiesz się jak zrobić wiatę na rowery, jakie są rodzaje przydomowych wiat na rowery, czym charakteryzuje się wiata drewniana, zamykana, mała wiata i wiata ogrodowa na rowery, dowiesz się również jakie pozwolenie jest wymagane do zbudowanie takiej wiaty.

Jak zrobić wiatę na rowery

Aby wiata na rowery wytrzymała wiele lat w dobrym stanie, należy wykonać ją z materiałów wysokiej jakości, które są odporne na warunki atmosferyczne i nie ulegną zniszczeniu po upływie krótkiego czasu. Najczęstszym materiałem, z jakiego wykonuje się tego typu zabudowy jest stal. To dzięki niej wiaty rowerowe są solidne i wytrzymałe. Dzięki ich modułowej budowie, możne je dowolnie zestawiać zgodnie z potrzebami danego miejsca.

Wiata na rowery – rodzaje

Wiaty na rowery występują w różnych rodzajach w zależności od zapotrzebowania. Wyróżniamy wiaty rowerowe drewniane, wiaty rowerowe zamykane, małe wiaty na rowery i wiaty na rowery zadaszone. Poniżej krótki opis każdej z nich.

Wiata na rowery drewniana

Wiata rowerowa drewniana to zazwyczaj zabudowana ścianami drewna wiata stalowa, której ściany tworzą naturalną silną ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Zazwyczaj zadaszenie jest wykonane z konstrukcji ocynkowanej o wysokiej trwałości, a drewno stanowi jedynie ściany. Taka wiata rowerowa jest w pełni zabudowana (dach, ściany boczne i tylna).

Wiata na rowery zamykana

Wiaty na rowery występują w wersji zabudowanej i niezabudowanej. Można w takiej sytuacji zdecydować się na dwa rodzaje jej montażu – na wbetonowanie jej lub przykręcenie do powierzchni. Ponadto różnią się od siebie tym, że są przeznaczone na różne ilości stanowisk. Dla dużej ilości rowerów polecane są najczęściej wiaty dwustronne, które dzięki swojej budowie bardzo dobrze gospodarują przestrzeń i zapewniają jednocześnie oszczędność miejsca. Zamykana wiata na rowery zapewnia ich ochronę przed wiatrem i deszczem. Drzwi wiaty posiadają zazwyczaj mechaniczny zamek szyfrowy z klawiaturą kodową. W taki sposób wyposażona wiata rowerowa zapewnia bezpieczeństwo i uniemożliwia niechcianym gościom możliwość wejścia na teren pozostawionych rowerów.

Mała wiata na rowery

Funkcjonalna i trwała wiata rowerowa, a dodatkowo estetyczna, to doskonałe rozwiązanie dla zapalonych rowerzystów, którzy wybierają ten środek transportu z różnych względów – dla wygody, ekologii i zdrowia. Wiaty rowerowe można zamontować wszędzie, dzięki ich różnym rozmiarom i szerokiej stylistyce wykonania wpasują się w każdą przestrzeń. Niewielkie wiaty rowerowe bardzo często znajdują swoje zastosowanie w miejscach nieopodal sklepów osiedlowych, szkół, na rynkach niewielkich miast czy pod galeriami handlowymi. Jeśli masz ochotę na rowerowy wypad po zakupy, możesz swój rower zostawić w bezpiecznym miejscu, bez obawy o to, że wracając z siatką pełną zakupów już go nie odszukasz. Dodatkowe przypięcie roweru do wyznaczonych w tym celu miejsc zamieszczonych w wiatach rowerowych sprawia, że nie ma obaw o jego kradzież. Tutaj warto zwrócić uwagę na rodzaj stojaka. Najbardziej sprawdzone, a jednoczesnej polecane i cieszące się popularnością są stojaki rowerowe w kształcie odwróconej litery U, najlepiej wykonane ze stali nierdzewnej. Nie poleca się stosowania w wiatach rowerowych stojaków w do dziś niestety często spotkanej formie tzw. wyrwikółek, gdyż przez fakt, że obejmują tylko koło nie gwarantują odpowiedniego bezpieczeństwa dla zamocowanego roweru.

Zadaszona wiata na rowery

Wiaty rowerowe jako element małej architektury powinny być nie tylko funkcjonalne, ale także estetyczne w wykonaniu, by wpasować się w otoczenie. Tworzą one przecież wizerunek miast, w których się znajdują. Te nowoczesne formy architektoniczne bardzo często wyróżniają się coraz to ciekawszą stylistyką. Zadaszone wiaty rowerowe mogą być zupełnie klasyczne, proste w wykonaniu i neutralne wyglądem dla odbiorcy, ale mogą być także stylizowane. Wszystko zależy od miejsca, w którym taka wiata ma zostać postawiona. Do nowoczesnych biurowców pasują nowoczesne wiaty na rowery, klasycznie wykonane, z prostymi dachami. Do rynków miejskich, zabytkowych dworców PKP w których można odczuć elementy starej architektury, pasują wiaty stylizowane, często wzbogacone specjalnymi zdobnikami.

Wiata na rowery pozwolenie czy zgłoszenie – co jest wymagane

Jakiego rodzaju wiaty rowerowe można wybudować bez żadnych formalności? Te, które mają powierzchnię do 50m2, są usytuowane na działce, na której znajduje się budynek mieszkalny lub są przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe, przy czym łączna liczba postawionych wiat nie może przekraczać dwóch na każde 1000m2 powierzchni działowej.